Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Motorok

2011.04.16

V-motor [bevezető szerkesztése]

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
 
A képen egy korai brit motorkerékpár V-motoros formációja látható.
A motorok három típusa: a — Soros motor, b — V-motor, c — VR6-motor
A sárga vonalak mutatják a V-motor szögét.

A V-motor (Vee-motor) a belső égésű motorok gyakori fajtája. A hengerek és a dugattyúk nem csak egy, hanem két különálló sorban helyezkednek el, és a főtengelyre nézve szöget zárnak be egymással, mely szög nagyságából adódóan leginkább egy V-re hasonlít. A V formáció egyaránt csökkenti a motor hosszát, magasságát és súlyát is egy azonos hengerszámú soros motorral szemben.

1896-ban Karl Benz szabadalmaztatta az első belső égésű motort horizontálisan ellentétes irányba dolgozó dugattyúkkal, azaz a két dugattyú egymással 180°-os szöget zárt be. Érdekessége az volt, hogy egy forgattyúcsapra két hajtórúd csatlakozott. Nem összetévesztendő a boxermotorokkal, ahol ugyan a szomszédos hengerek 180 fokkal el vannak forgatva, viszont minden henger egy-egy forgattyúcsapon osztozik. Másrészt néhány V-ikermotor a megszokottól eltérően két forgattyúcsappal rendelkezik.

A V-motorok szögét a dugattyúk száma határozza meg. A szögtől függ mind a munkavégző képesség, mind a stabilitás. Nagyon kis szög esetén a V-motor kombinálja a saját, és a soros motor előnyeit és hátrányait egyaránt. Ezt a koncepciót eredetileg a Lancia alkalmazta, napjainkban a Volkswagen-csoport termékeiben találkozhatunk hasonlóval.

A tömegkiegyenlítés a motorok alapvető problémája, különösen kis hengerszám esetén. A mozgó tömegek ellensúlyokkal teljes egészében kiegyenlíthetők. V6-os, vagy annál nagyobb motoroknál a tömegkiegyenlítése nem szokott problémát okozni, mivel a mozgó tömegek egymással szemben (is) fejtenek ki tömegerőt.

A legtöbb V-motor rendkívül jól kiegyensúlyozott és járásuk sima, viszont vannak olyanok is, melyek járása nem simább, mint a velük azonos hengerszámú soros motoroké. A V10-es és a V8-as motorok esetén a kiegyensúlyozást a főtengelyen elhelyezett ellensúllyal oldják meg. A V12-es motor valójában két soros 6-hengeres motor kombinációjaként is felfogható. Ennek a motornak a legjobb a tömegkiegyenlítése a többi V-motorral szemben. A V2, V4, V6, V8, és V10, fokozott vibrációt mutat, és gyakran igényel balansz tengelyt. [1]

Típusai [szerkesztés]

Gyakran jelölik a V motorokat a következő képpen: "V#" ( ahol a # a hengerek számát jelöli )

Lásd még [szerkesztés]

 

 

2009-es Dakar-rali [bevezető szerkesztése]

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
 
A versenyautók a verseny megkezdése előtt

A 2009-es Dakar-rali a 30. versenye a Dakar-rali versenysorozatának, melyeken autók, motorok és teherautók indultak. A verseny 2009. január 3-án kezdődött, és az útvonal érinti Argentínát és Chilét. Ez volt az első alkalom, hogy a rali Európán és Afrikán kívül került megrendezésre (a folyamatos terrorfenyegetések miatt helyezték át a versenyt, ebből az okból maradt el a 2008-as Dakar-rali is).

Étienne Lavigne, a rali versenyigazgatója először 2008 februárjában nyilatkozott az verseny új helyszínéről. Azt mondta: "A Dakar-rali résztvevői új vidékeket és tájakat fognak felfedezni, de a kaland és a verseny korábbi, töretlen szellemével, és természetesen nehéz szakaszokkal."

Tartalomjegyzék

[elrejtés]

Résztvevők [szerkesztés]

A 2009-es Dakar-ralin 50 ország 540 csapata vett részt. A csapatoknak 14 szakaszt kellett teljesíteniük január 3. és január 17. között. A 2009-es ralin 217 motorkerékpár, 25 quad, 177 autó és 81 kamion 837 versenyzője indult.

Útvonal [szerkesztés]

Versenyszakaszok

A verseny az argentin fővárosból, Buenos Airesből indult egy szimbolikus starttal - ezt körülbelül 500 ezer fős rajongói tábor kísérte figyelemmel -, melyet január 2-án tartottak a város belvárosában. A teljes versenytáv több, mint 9578 km (5951 mérföld), melyből 5652 km-nyi szakasz időfutam. A viadal 15 napja alatt egyszer tartottak pihenőnapot - január 10-én, a chilei Valparaísoban. A versenyt 10 argentin és 3 chilei szakasz alkotta.

Szakasz Dátum Honnan Hová Össztáv
(km)
1 január 3. Buenos Aires
Argentína
Santa Rosa
Argentína
733
2 január 4. Santa Rosa
Argentína
Puerto Madryn
Argentína
837
3 január 5. Puerto Madryn
Argentína
Jacobacci
Argentína
694
4 január 6. Jacobacci
Argentína
Neuquén
Argentína
488
5 január 7. Neuquén
Argentína
San Rafael
Argentína
763
6 január 8. San Rafael
Argentína
Mendoza
Argentína
625
7 január 9. Mendoza
Argentína
Valparaíso
Chile
816
  január 10. Pihenőnap
8 január 11. Valparaíso
Chile
La Serena
Chile
652
9 január 12. La Serena
Chile
Copiapó
Chile
537
10 január 13. Copiapó
Chile
Copiapó
Chile
686
11 január 14. Copiapó
Chile
Fiambalá
Argentína
680
12 január 15. Fiambalá
Argentína
La Rioja
Argentína
518
13 január 16. La Rioja
Argentína
Córdoba
Argentína
753
14 január 17. Córdoba
Argentína
Buenos Aires
Argentína
792

A sűrű köd és az Argentína - Chile közötti határátkelés miatt a verseny 11. szakaszát törölték a szervezők.

Végeredmény [szerkesztés]

Motor [szerkesztés]

  Versenyző Motor
1. spanyol Marc Coma KTM
2. francia Cyril Despres KTM
3. francia David Fretigne Yamaha

Autó [szerkesztés]

  Versenyző Motor
1. Dél-afrikai Köztársaság Giniel de Villiers Volkswagen
2. USA Mark Miller Volkswagen
3. USA Robby Gordon Hummer
22. magyar Szalay Balázs Opel
27. magyar Palik László Nissan

Kamion [szerkesztés]

  Versenyző Motor
1. orosz Vlagyimir Csagin Kamaz
2. orosz Firdaus Kabirov Kamaz
3. holland Gerard de Rooy Ginaf

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 

Képgaléria


Utolsó kép


Elérhetőség

Tóth Szabina

ÉN

kutyu00@freemail.hu

Levelezőlista



Archívum

Naptár
<< Szeptember >>
<< 2019 >>
Ke Sze Csü Szo Va
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            


Statisztika

Online: 2
Összes: 55966
Hónap: 1934
Nap: 73